تعداد صفحه: 32
نوع فایل: Word
فرمت فایل: docx
*** قابل ویـرایش
فهرست مطالب
موتور اتومبیل
متعلقات موتور اتومبیل
1- پیستون موتور
- شاتون موتور
2
3-سیلندر موتور :
4- میل لنگ
5- شمع موتور
6-سوپاپ موتور
7- سرسیلندر موتور
گیت موتور
9-مجاری اب موتور
10 – مانتیفولد موتور
11- تایپیت موتور
12- میل سوپاپ
13- فلایویل یا چرخ طیار موتور
14-بادامک موتور
15- فنر سوپاپ موتور
17 – کاربراتور موتور
18 – دلکو موتور
19- فیلتر روغن
موتور
20-پمپ روغن
21- موتور استارت
22- میله اندازه گیر روغن
موتور
23 – وایرهای فشار قوی
24 – دینام موتور
25-پمپ بنزین موتور
26- ترموستات موتور
27- واتر پمپ موتور
28 – پروانه موتور
طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)
چرخه کار موتور
زمان مکش :
زمان تراکم :پس
زمان انبساط
زمان تخلیه:
کلاچ:
انواع کلاچ :
کلاچ های اصطکاکی :
الف- کلاچ های اهرمی :
ب- کلاچ های خود کار :
1- کلاچ های وزنه ای
2- کلاچ های هیدرو دینامیکی
3- کلاچ هی الکترو مغناطیسی
4- کلاچ هی ترکیبی
صفحه کلاچ :
کلاچ های خورشیدی ( دیافراگمی )
عمل کلاچ به کمک پمپ کلاچ :
1- پمپ دهنده ( پمپ زیر پا )
2- پمپ گیرنده ( پمپ پایین ) :
گیربکس
اجزای داخلی جعبه دنده
ساختمان جعبه دنده :
1- پوسته جعبه دنده و سرپوش آن .
2- محور ها
3- خار ها و محل استقرار آنها :
4- هزار خارها :
5- یاتاقان ها :
۶-چرخ دنده ها :
دیفرانسیل
قسمت های یک دیفرانسیل ساده :
وظایف دیفرانسیل :
1- تقلیل سرعت :
2- تغییر جهت نیرو :
3- تقسیم نیرو بر چرخ ها :
4- تنظیم دور ( دور زدن در سر پیچ ها ( :
انواع دیفرانسیل در خودرو ها:
1- دیفرانسیل ساده :
2- سیستم چهار چرخ محرک :
3- دیفرانسیل کمک دار
جهت نیرو در دیفرانسیل خورشیدی
4- دیفرانسیل های بدون لغزش
شاسی های خودرو
تعریف
خصوصیات یک شاسی خوب :
شاسی مستقل
مزایای شاسی و اتاق مستقل
معایب شاسی و اتاق مستقل
شاسی نیمه جدا شدنی
مزایای شاسی نیمه جدا شدنی
انواع شاسی جدا شدنی
تعمیرات شاسی و روسازی آن
ترمز ای بی اس ABS
قطعات موجود در
ABS
انژکتور خودرو
پمپبنزین الکترونیکی
متعلقات موتور اتومبیل
1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند
2- شاتون موتور : شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد
3-سیلندر موتور : استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم ان مرتبا تغییر می کند
4- میل لنگ موتو ر میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند
5- شمع موتور شمع موتور وسیله ای است متشک از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژزیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند
6-سوپاپ موتور قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند
7- سرسیلندر موتور سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ وغیره قرار دارد
8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور استوانه ای که سوپاپ در ان حرکت کرده , به علت داشتن لقی مجاز, حرکت سوپاپ را کنترل می کند
9-مجاری اب موتور محفظه های عبور اب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که اب در انگردش کرده , گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد
10 – مانتیفولد موتور لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای ازاد هدایت می کند
11- تایپیت موتور استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را ازمحل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد
12- میل سوپاپ موتور محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد
13- فلایویل یا چرخ طیار موتور قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی ان در زمان مورد نیاز به کار می رود
14-بادامک موتور قطعه ای است بادام شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با ان درگیر است میسر می کند
15- فنر سوپاپ موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد
16 – اسبک موتور وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند
17 – کاربراتور موتور کاربراتور دستگاهی است که در ان سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور اماده می شود
18 – دلکو موتور دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمعها تقسیم می کند
19- فیلتر روغن موتور وسیله ای است که ناخالصیهای شناور در روغن را جذب می کند
20-پمپ روغن دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند
21- موتور استارت دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود
22- میله اندازه گیر روغن موتور وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله ان مشاهده می کنند
23 – وایرهای فشار قوی در موتور وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمعها می رسانند
24 – دینام موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
25-پمپ بنزین موتور دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد
26- ترموستات موتور دستگاهی است که در مدار خروجی اب موتور قرار گرفته , درجه حرارت
اب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد
27- واتر پمپ موتور دستگاهی است که اب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد
28 – پروانه موتور قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده , اب را خنک می کند
طرز کار موتور(چهار عمل اصلی در موتور)
چرخه کار موتور
اعمال یا رویدادهایی که در موتور شمع دار انجام می شود به چهار بخش یا حرکت پیستون تقسیم میشود این حرکتها عبارتند از مکش تراکم انبساط و تخلیه هر حرکت از نقطه مرگ بالایی به پایینی است در موتورهای چهار زمانه یک چرخه کامل از رویداد ها در سیلندر مستلزم دو دور چرخش کامل میل لنگ است
زمان مکش : در حین حرکت مکش در موتور شمع دار سوپاپ بنزین (هوا) باز می شود و پیستون به طرف پایین حرکت میکند در نتیجه در بالای پیستون خلا جزئی ایجاد می شود فشار جو مخلوط هوا سوخت را از طریق دریچه بنزین به درون سیلندر سرازیر میکند وقتی پیستون از نقطه مرگ پایینی میگذرد سوپاپ بنزین بسته می شود در نتیجه بخش بالایی سیلندر درزبندی می شود
زمان تراکم :پس از عبور پیستون از نقطه مرگ پایینی حرکت رو به بالای ان اغاز می شود و هر دو سوپاپ بسته می شوند پیستونی که بسمت بالا می رود مخلوط هوا – سوخت را متراکم می کند وان را به فضای کوچکتری بین سطح بالایی پیستون و سرسیلندر محدود می سازد این فضا را محفظه احتراق می نامند در موتورهای شمع دار معمولا مخلوط هوا وسوخت چنان متراکم می شود که حجم ان به یک هشتم حجم اولیه یا کمتر برسد میزان تراکم مخلوط هوا و سوخت را نسبت تراکم می نامند نسبت تراکم بین حجم اولیه به نسبت مخلوط ثانویه را نسبت تراکم گویند اگر حجم مخلوط پس از تراکم به یک هشتم حجم اولیه برسد ان گاه نسبت تراکم 8 به 1 خواهد شد
زمان انبساط :وقتی در پایان حرکت تراکم پیستون به نقطه مرگ بالایی می رسد شمع جرقه می زندگرمای حاصل از جرقه شمع مخلوط هوا – سوخت متراکم را مشتعل می سازد این مخلوط به سرعت میسوزد و دمای زیادی تا حدود 2500 درجه سانتیگراد تولید می شود و همین افزایش فشار پیستون راپایین می راند شاتون این نیرو را به میل لنگ انتقال می دهد و میل لنگ میچرخد تا چرخهای خودرو را بچرخاند
زمان تخلیه: وقتی در حرکت انبساط پیستون به نقطه مرگ پایینی نزذیک می شود سوپاپ دود باز میشود پیستون پس از عبور از نقطه مرگ پایینی دوباره بالا می رود گازهای حاصل از احتراق از دریچه دود خارج می شوند وقتی پیستون به نقطه مرگ بالای نزدیک می شود سوپاپ بنزین باز می شود وقتی پیستون از نقطه مرگ بالایی می گذرد و حرکت به طرف پایین را اغاز میکند سوپاپ دود بسته می شود و حرکت مکش دیگری اغاز می شود و کل چرخه – مکش-تراکم – انبساط و تخلیه تکرار می شود تا وفتی موتور روشن است این اعمال همه سیلندر ها تکرار می شوند
کلاچ:
دستگاه کلاچ بین موتور و جعبه دنده قرار دارد ، اتصال جعبه د نده به موتور معمولا از طریق کلاچ صورت می گیرد . در لحظه شروع حرکت بخاطر مقاومت زیاد در برابر حرکت خودرو احتیاج به نیروی فراوانی دارد که این نیرو به وسیله موتور تامین می شود . برای اینکه نیروی موتور به یک باره به جعبه دنده و از آنجا به قسمت های بعدی منتقل نشود و در اتومبیل حرکت ناگهانی ایجاد نشود ، این نیرو بایستی بتدریج به خط نیرو منتقل شود . کلاچ سبب می شود که اتومبیل یکباره از جا کنده نشود و شروع حرکت اتومبیل، آرام و بدون ضربه باشد .
وظیفه مهمتر کلاچ این است که دستگاه مولد قدرت اتومبیل را در مقابل بار ناگهانی و زیاده از حد حفظ نماید . علاوه بر موارد یاد شده برای وجود کلاچ در خط نیرو دلایل دیگری نیز به شرح زیر ذکر می شود .
1- چون نیروی تولیدی موتور های احتراقی در سرعت های پایین کم بوده و با زیاد شدن دور موتور ، افزایش می یابد بنابراین در لحظه شروع حرکت ، نیروی موتور باید به تدریج به دستگاه انتقال نیرو وصل شود .
2- برای تعویض دنده باید خط انتفال نیرو قطع شود که این کار توسط کلاچ صورت می گیرد .
3- برای روشن کردن موتور بهتر است اینرسی اجزایی که حالت دورانی دارند و به وسیله استار تر بحرکت در می آیند به حد اقل ممکن تقلیل یابد و این عمل به وسیله کلاچ خواهد بود .
انواع کلاچ :
الف- کلاچ های اهرمی :
در این دسته از کلاچ ها برای عمل قطع و وصل نیرو از انرژی عضلانی کمک گرفته می شود . در این نوع کلاچ ها ، برای صرف نیروی کمتر ، گاهی از وسایل کمکی هیدرولیکی استفاده می شود . کلاچ های اهرمی به سه دسته اصطکاکی ، یکطرفه و قلاب شونده تقسیم میشوند .
کلاچ های اصطکاکی :
1- کلاچ های یک صفحه ای با فنر های مارپیچی
2- کلاچ های یک صفحه ای با فنر ذیافراگمی ( خورشیدی )
3- کلاچ های دو صفحه ای با هر دو نوع فنر
4- کلاچ های چند صفحه ای
ب- کلاچ های خود کار :
این گروه کلاچ هایی هستند که قطع و وصل ارتباط در آنها بطور خودکار انجام می شود .
1- کلاچ های وزنه ای
2- کلاچ های هیدرو دینامیکی
3- کلاچ هی الکترو مغناطیسی
4- کلاچ هی ترکیبی ، که از ترکیب چند نوع کلاچ ذکر شده هستند.
1- کلاچ های اصطکاکی خشک یک صفحه ای:
این نوع کلاچ ها امروزه در اکثر اتومبیل های مورد استفاده قرار می گیرد . کلاچ یا کاسه کلاچ شمال :
1- صفحه کلاچ 2- صفحه فشار دهنده 3- انگشتی کلاچ 4- فنر های مارپیچ
صفحه کلاچ که عضو متحرک کلاچ را تشکیل می دهد روی سطح صاف و صیغلی فلایویل قرار می گیرد .( چرخ طیار یا فلایویل یک نوع ارتعاش گیر مکانیکی است که دور متغیر و نامنظم موتور را یک نواخت می نماید . )
چون نیرو از طریق اصطکاک منتقل می شود ، لذا بایستی صفحه کلاچ را تحت تاثیر نیروی فشاری قرار دهیم .
برای این منظور صفحه کلاچ بوسیله صفحه فشار دهنده و از طریق چندین فنر مارپیچی به صفحه چرخ چرخ انگر ( فلایویل ) فشرده می شود ، برای کسب اصطکاک زیادتر دو طرف صفحه کلاچ را لنت مخصوصی می کوبند . دیسک و صفحه کلاچ به وسیله چندین پیچ به فلایویل محکم میشود . در حالت عادی که از پدال کلاچ استفاده نمی شود ، صفحه کلاچ بین دیسک و فلایویل تحت تاثیر نیروی دیسک به فلایویل فشرده شده و گشتاور حاصل از موتور را منتقل می نماید
نیروی گردشی موتور از طریق شفت کلاچ به قسمت های بعدی خط نیرو میرسد . این محور از قسمت جلو داخل بوش یا بلبرینگ انهای نیل لنگ قرار می گیرد ...............